Kasza gryczana

Kasza gryczana niepalona i prażona – czym się różnią?

Każdy, kto chociaż raz był na diecie, wie, jak zdrowa jest dla naszego organizmu kasza gryczana niepalona. Możemy dodawać ją zarówno do dań głównych, jak i do sałatek. Jest także świetnym nadzieniem do różnego rodzaju pierogów! Kasza krakowska, czyli odmiana kaszy gryczanej, jest również doskonałą bazą słodyczy. Wiedziała o tym już królowa Anna Jagiellonka, której ulubionym deserem był swego rodzaju pudding, przyrządzony właśnie z kaszy krakowskiej, skórki cytrynowej i wanilii. Równie popularną odmianą kaszy gryczanej jest kasza gryczana prażona. Czym różnią się one między sobą? Która jest najzdrowsza? Zapraszamy do lektury!

Kasza gryczana niepalona i prażona – czym się różnią? 

Kasza gryczana prażona, jak można łatwo wywnioskować, została wcześniej poddana obróbce cieplnej. Poprawia to przede wszystkim jej walory smakowe. Dzięki procesowi prażenia staje się bardziej aromatyczna i bogata w smaku. Kasza gryczana niepalona jest po prostu suszona. Jej smak pozostaje delikatny, dlatego sprawdza się lepiej w niektórych potrawach – nie wybija się na pierwszy plan. Kasza krakowska jest z kolei jasna i drobna – wyglądem przypomina kaszę perłową. Stosuje się ją jako zamiennik kaszy gryczanej niepalonej, choć jest od niej drobniejsza. 

Która z nich jest zdrowsza?

Kasza jest jednym ze zdrowszych dodatków do drugiego dania. Choć wielu z nas nie mogło na nią patrzeć w dzieciństwie, dziś staramy się ją przemycać w swoich posiłkach. Jeśli bardziej zależy Ci na jej walorach zdrowotnych, niż smakowych – wybierz kaszę gryczaną niepaloną. 

Kasza jest traktowana jako zamiennik ryżu czy ziemniaków, a więc należy do grupy węglowodanów. To nie oznacza jednak, że nie jest dobrym źródłem białka. Palenie kaszy gryczanej wymaga wykorzystania bardzo wysokiej temperatury. Oczywiście, kosztem właściwości zdrowotnych – proces ten nieodwracalnie zmniejsza zawartość substancji odżywczych w kaszy. Dlatego też, kasza niepalona dostarcza organizmowi 0,4 gramów białka więcej niż ta prażona (w 100 gramach).

Jeśli tak bardzo nie zależy Ci na właściwościach zdrowotnych kaszy gryczanej niepalonej, a bardziej cenisz sobie walory smakowe kaszy gryczanej prażonej, nic nie stoi na przeszkodzie, byś mógł w dalszym ciągu ją jeść. Decyzja należy do Ciebie! 

Jakie właściwości zdrowotne posiada kasza gryczana? 

Kasza gryczana jest świetnie przyswajalna przez nasz organizm. Oprócz wspomnianego już białka, jest także źródłem cennych aminokwasów egzogennych – m.in. lizyny, którą przyswajamy wyłącznie z pożywienia, ponieważ nasz organizm nie jest w stanie wyprodukować jej samodzielnie. Dobra wiadomość jest również taka, że kasza gryczana może być spożywana przez osoby nietolerujące glutenu, ponieważ go nie zawiera. W dzisiejszych czasach wielu z nas ogranicza gluten, nie tylko ze względu na celiakię, ale także różnego rodzaju diety. 

Kasza gryczana jest również źródłem błonnika, także jego nierozpuszczalnej frakcji, która pobudza perystaltykę jelit. Ta rozpuszczalna odpowiada z kolei za zmniejszenie ryzyka zachorowania na chorobę wieńcową oraz obniżenie poziomu cholesterolu. W kaszy znajdziemy także sole mineralne – wapń, magnez i fosfor, a także jod, cynk i żelazo. 

Kasza gryczana – z czym ją podawać?

Kasza gryczana przez całe lata pełniła funkcję dodatku do drugiego dania. Obecnie, coraz częściej i chętniej eksperymentujemy z nią w kuchni! Można wykorzystać ją do nadzienia do pierogów, a także gołąbków – to świetna alternatywa dla ryżu. Jest również pyszną, zdrową bazą do wszelkiego rodzaju sałatek podawanych na zimno!

Post Author: Parenting & Lifestyle

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *