Kasza jęczmienna

Kasza jęczmienna

Kasza jęczmienna to jedna z najpopularniejszych kasz w kuchni polskiej. Od dawna, zanim podstawą naszych dań stały się ziemniaki, zajadano się kaszami. Cenne składniki odżywcze w niej zawarte doceniano już w starożytności. W zależności od rodzaju kaszy jęczmiennej będzie ona stanowić doskonały składnik sycących dań, takich jak kaszotto czy potrawy gulaszowe. Włączenie kaszy do naszego jadłospisu będzie korzystną decyzją, mającą pozytywny wpływ na nasze zdrowie.

Charakterystyka kaszy

Kasze powstałe z jęczmienia różnią się między sobą stopniem przetworzenia ziarna. Najczęściej wybierana jest kasza perłowa, powstająca z łamanego, pozbawionego z łuski ziarna. W zależności od rozmiaru możemy wyróżnić kaszę jęczmienną drobną, średnią i grubą. Innym rodzajem jest kasza pęczak, czyli całe ziarna jęczmienia, jedynie pozbawione łuski. Jest ona najbardziej wartościową odmianą kaszy, ze względu na to, że nie jest do końca oczyszczona. Pęczak również może zostać poddany procesowi łamania, w wyniku czego powstaje kasza jęczmienna wiejska.

Wartości odżywcze kaszy jęczmiennej

Kasze są doskonałym źródłem błonnika, który reguluje prace jelit, zapobiegając biegunkom i zaparciom. Zawierają go zarówno kasze drobne, jak i pęczak, jednakże ten ostatni posiada go więcej, gdyż podlega on mniejszej obróbce. Kasze są bogatym źródłem witamin, minerałów i pierwiastków śladowych m.in. wapnia, potasu, magnezu, żelaza, witamin z grupy B, witaminy A i K.

Kasze jęczmienne posiadają niski indeks glikemiczny, dlatego mogą być spożywane przez osoby zmagające się z cukrzycą. Są one też niskokaloryczne (w 100 g gotowanej kaszy znajduje się 123 kcal), więc mogą je spożywać osoby dbające o zdrową sylwetkę. Regularne spożywanie kasz jęczmiennych korzystnie wpływa na zdrowie, ponieważ obniżają one poziom złego cholesterolu LDL, odpowiedzianego za powstawanie chorób układu krążenia. Dodatkowo zawartość błonnika pozwala na utrzymanie prawidłowego poziomu cukru we krwi, co jest istotne przy profilaktyce cukrzycy. Dietetycy zalecają by spożywać kasze nawet dwa razy w tygodniu.

Kasza jęczmienna – ile się gotuje? jak przyrządzać?

Charakterystyczny smak kaszy jęczmiennej jest nieodłącznym dodatkiem kuchni polskiej. Najpopularniejsza zupa – krupnik, bez niej nie mógłby powstać. Kasza podawana jest jako dodatek do mięs, aromatycznych sosów i gulaszu, jak również stanowi składnik gołąbków lub sycącego kaszotto. Można ją spożywać również na słodko, dodając świeże owoce, konfitury, miód i orzechy.

Gotowanie kaszy nie jest skomplikowaną czynnością, dlatego stanowi ona szybki składnik dań obiadowych. Jeśli zakupimy kaszę w kilogramowych torebkach,

Post Author: Parenting & Lifestyle

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *